
Zasady obsługi zgłoszeń sygnalistów w Urzędzie Gminy Walim od 25 września 2024 roku
Zgłoś nieprawidłowość – zasady obsługi zgłoszeń sygnalistów w Urzędzie Gminy Walim od 25 września 2024 roku
Jesteś w posiadaniu informacji o naruszeniu prawa, do którego doszło lub może dojść, uzyskanej w kontekście związanym z pracą lub współpracą z Urzędem Gminy Walim? Ustawa z dnia 24 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów pozwala na zgłoszenie tego faktu, umożliwiając jednocześnie skorzystanie z ochrony, jaką daje status sygnalisty.
Zgłoszenia może dokonać każdy, kto posiada informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Np. sygnalistą może być:
- obecny lub były pracownik urzędu;
- praktykant, stażysta;
- kandydat do pracy w Urzędzie Gminy Walim, który uzyskał informację o naruszeniu prawa;
- przedsiębiorca wykonujący usługi na rzecz Urzędu Gminy Walim;
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej - także przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług na rzecz Urzędu Gminy Walim lub już po ich ustaniu.
W jaki sposób możesz to zrobić?
W formie pisemnej:
· za pomocą poczty elektronicznej, z tytułem „zgłoszenie nieprawidłowości” na adres mailowy:urzad@walim.plw zaszyfrowanym pliku. Szyfr do pliku należy przekazać członkom Zespołu osobiście lub telefonicznie;
· w formie listownej na adres: Urząd Gminy Walim, ul. Boczna 9, 58-320 Walim, z dopiskiem na kopercie „zgłoszenie nieprawidłowości”,
· poprzez wrzucenie pisma z dopiskiem na kopercie „zgłoszenie nieprawidłowości” do skrzynki na listy zamieszczonej przy drzwiach w przedsionku Urzędu.
W formie ustnej:
- osobiście lub telefonicznie do członka Zespołu wyznaczonego w Urzędzie,
tel. 74 84 94 358.
· na wniosek sygnalisty zgłoszenie wewnętrzne może być dokonane także podczas spotkania z członkami Zespołu, zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. Z przyjęcia zgłoszenia sporządzany jest protokół. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia takiego protokołu.
Co powinno zawierać zgłoszenie.
W celu rzetelnej weryfikacji zgłoszenia oraz skutecznego podjęcia działania następczego, zgłoszenie powinno zawierać:
1) dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie;
2) adres do kontaktu sygnalisty;
3) możliwie dokładny opis przedmiotu naruszenia;
4) opis kontekstu związanego z pracą, który umożliwił dostrzeżenie zgłoszonego naruszenia;
5) wskazanie uzasadnionych podstaw, które umożliwiły stwierdzenie, że informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa.
Jakie naruszenia prawa możesz zgłosić?
Informacje o działaniu lub zaniechaniu , które jest niezgodne z prawem lub które ma na celu obejście prawa, w obszarze:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w ww. punktach.
Kroki, które będą podjęte po przyjęciu zgłoszenia spełniającego wymagania określone w ustawie:
- otrzymasz potwierdzenie wpływu zgłoszenia (w terminie 7 dni);
- Urząd przeprowadzi tzw. działania następcze, w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa;
- otrzymasz informację zwrotną w terminie 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
Ochrona sygnalisty
1. Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane żadne działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
2. Zakaz działań odwetowych obejmuje także osobę pomagającą w dokonaniu zgłoszenia, osobę powiązaną ze zgłaszającym, a także osobę prawną lub inną jednostkę organizacyjną pomagającą sygnaliście lub z nim powiązaną.
Ochrona danych zawartych w zgłoszeniu sygnalisty
Osobom, których dane osobowe są przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych, należy przekazać szczegóły dot. tego przetwarzania, w myśl postanowień art. 14 ust. 1-3 RODO, chyba że istnieje możliwość odstąpienia od tego obowiązku, zgodnie z postanowieniami art. 14 ust. 5 RODO.
Z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych możesz zapoznać się klikając w poniższy link.
Przydatne linki:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Administrator |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Administrator |
Data wprowadzenia: | 2024-10-16 13:48:41 |
Opublikował: | Administrator |
Data publikacji: | 2024-10-16 13:50:34 |
Ostatnia zmiana: | 2024-10-17 13:54:55 |
Ilość wyświetleń: | 358 |